ÅRETS HÖJDPUNKTER: ”Det är en helt annan entreprenörsanda i Sverige idag än för bara några år sedan”
Blogg Interimslösningar
Fler vågar bli egna, högkonjunktur och fantastiska, kompetenta konsulter är några av höjdpunkterna under 2017 för Sara Bäckström, affärsområdesansvarig för HRM:s interima verksamhet.
Hur har året varit?
”Det har varit ett väldigt bra år. Vi ser hur fler vågar bli egenföretagare. Att arbeta som konsult utifrån ett eget bolag är vanligare om man blickar ut i Europa, där många ser möjligheten i det och nu även här. Det är en helt annan entreprenörsanda i Sverige i dag än för bara några år sedan och det märker vi av. Möjligheten att utgå från sina kompetenser och i det söka olika uppdrag som egenföretagare, breddar horisonten för många där en regelrätt anställning hos samma organisation under hela arbetslivet blir allt ovanligare.”
Vilka var dina höjdpunkter?
”Alla fantastiska, kompetenta människor som jag har förmånen att få träffa i min roll som interimsansvarig. Det finns så många seniora, interima konsulter som har med sig så mycket kompetens, erfarenhet och kan komma in som trygga, modiga ledare eller specialister till exempel. Marknaden är generellt positiv till interim bemanning – för att lösa ett tillfälligt behov eller för att få in specifik kompetens, även om fler behöver kunskapen om vilken bra och flexibel lösning det kan vara på en kompetensförsörjningsutmaning.”
Vad ser du mest fram emot under 2018?
”Jag ser fram emot vår bredd på konsultlösningar för att tillgodose behoven hos kunderna. Även de jobbmässor vi deltar på, som TRR-mässan och våra efterfrågade konsultmingel som möjliggör ett erfarenhetsutbyte och breddat nätverk. Marknaden ropar verkligen efter kompetens i GDPR i den förändringsprocess som den nya lagen om personuppgiftshantering innebär, där HRM kan vara en naturlig samarbetspartner.”
Sara Bäckström nås på sara.backstrom@hrmab.se eller 072 534 91 00.
Läs om Angela Rossis och Ulrika Mandells höjdpunkter här.
Se också Saras tips för dig som vill bli egenföretagare eller interimkonsult.