Elin Hölcke kliver in som ny VD för Framtidsverket
Blogg Rekrytering / search VD och ledningElin Hölcke, VD
Talnox-koncernen har utsett Elin Hölcke till ny VD på Framtidsverket; en rekrytering som HRM Affärsutveckling fick förtroendet att genomföra. Elin tillträdde sitt nya uppdrag den 15:e april i år.
Grattis Elin! Vad gör Framtidsverket?
Tack! Jag får passa på att tacka för en proffsigt genomförd rekryteringsprocess också. Det är roligt att vara igång nu och det ska bli väldigt spännande att tillsammans med nya kollegorna ta tillvara på alla möjligheter, för sådana ser vi att det finns många!
Framtidsverket är specialiserade på tjänster inom Employer Branding och arbetar för att säkra kompetensförsörjningen inom offentlig sektor. Vi arrangerar ett stort antal event för att stärka och lyfta den offentliga sektorn varje år, och kan erbjuda tjänster inom både digitala event och fysiska arenor där svensk offentlig sektor ges möjlighet att attrahera unga professionella. Exempelvis arrangerar vi Framtidsmässan – Sveriges största karriärevent för och om offentlig sektor och Framtidsgalan – en kompetensutvecklande dag där vi lyfter fram medarbetarna inom offentlig sektor.
Framtidsverket rekryterar även till och driver skräddarsydda traineeprogram i samarbete med kund, håller i utbildningar inom Employer Branding, tar fram PR-kampanjer, samt utvecklar Offentligsektor.nu – offentlig sektors gemensamma digitala plattform för kompetensförsörjning.
Berätta lite om din bakgrund och vilka tidigare erfarenheter du har som du kommer att ha nytta av i ditt uppdrag på Framtidsverket.
Jag kommer senast från rollen som Strategic Sales på A Society och har tidigare varit VD för Sigma Young Talent. Jag har därifrån stor erfarenhet av att i samarbete med kund marknadsföra och driva introduktions- och utvecklingsprogram för unga talanger, och att arbeta för att på både kort och lång sikt stärka kunders arbetsgivarvarumärke. Den erfarenhet jag har sedan tidigare av att arbeta med affärsutveckling, ledarskap och strategisk försäljning kommer också att komma till nytta i min nya roll.
Utbildningsmässigt har jag en civilingenjörsexamen från KTH, med inriktning mot Affärsutveckling och Medieteknik, i samverkan med Handelshögskolan i Stockholm.
Vad känns mest spännande med denna roll?
Det som känns mest spännande med Framtidsverket är det tydligt uttalade syftet att stärka våra kunders attraktionskraft och stötta samhällsaktörer som vill tänka nytt för att nå ut med sitt arbetsgivarvarumärke på ett framgångsrikt sätt mot sin målgrupp. Det driv och nytänkande som Framtidsverket står för inspirerar mig.
Vad tror du kommer att vara den största utmaningen?
Att prioritera bland våra erbjudanden och att rekrytera passionerade och kunniga medarbetare med rätt profiler i lagom takt. Vårt mål är att växa nu. Vi har ett starkt varumärke och många nöjda kunder att fortsatt samarbeta med, och därtill addera nya.
Hur upplevde du rekryteringsprocessen som kandidat?
Jag upplever att jag fick mycket bra kontakt med de personer från HRM Affärsutveckling som jag var i kontakt med under den rätt så omfattande rekryteringsprocessen. Jag hade ett antal möten med representanter från er och från Framtidsverket, samt med Framtidsverkets styrelse. Jag gjorde också ett personlighetstest och flera förmågetester, samt en casepresentation där jag skulle berätta om hur jag ser Framtidsverkets utveckling och framtid. Jag tycker att rekryteringsprocessen var både genomtänkt och professionell, och jag fick ett trevligt bemötande.