Vi har ställt några frågor till Bitte Ferngren, Chief People Officer and Head of Internal Communication på Lowell
Blogg Ledning och organisation VD och ledningBitte Ferngren, Chief People Officer and Head of Internal Communication
Berätta lite kort om företaget du jobbar på?
Jag jobbar på Lowell, ett bolag inom dept collection industrin (inkasso). Vi har två huvudsakliga verksamhetsgrenar – vi tar över skulder som andra bolag har; till exempel telefonbolag eller energibolag som har kunder som inte kan betala. Vi köper då deras skulder och tar över kontakten med gäldenären och driver in den utestående skulden. Ambitionen är att göra detta på ett så respektfullt och etiskt sätt som möjligt.
Den andra verksamhetsgrenen består i att kunderna behåller sina egna skulder men vi kontaktar gäldenären i deras namn och sköter indrivningar åt dem med användande av våra metoder och verktyg. Vi är ca 4 000 anställda i 3 regioner Norden, UK och DACH, dvs Tyskland, Österrike och Schweiz) och verksamma i 8 länder.
Vad ser du för utmaningar inom er bransch just nu?
Som företag är vi inne i en tillväxtresa. Vi har planer på att fördubbla vår omsättning och vårt resultat de kommande åren och med det följer att behov av att också öka personalstyrkan.
Precis som de flesta andra företag sliter vi med ”The great resignation”. Vi ser en tydlig förändring på arbetsmarknaden som gör det mer utmanande att attrahera nya medarbetare. Dels är det färre sökande till våra lediga tjänster, men framförallt så är nästan alla kandidater inne i flera processer samtidigt. Det vill säga de har en möjlighet att välja och vraka och vi behöver vara tydligare med vad det är som särskiljer oss från andra arbetsgivare och vad vi har att erbjuda som gör oss mer attraktiva. Vi behöver se över rekryteringsprocessen och snabba upp den, samtidigt som vi stärker vårt varumärke.
Det finns även en oro över den ökade inflationen, kommer detta att påverka människors möjlighet att betala av sina skulder och kommer detta påverka Lowell som företag? Å andra sidan så ser vi många nya möjliga affärer på marknaden till följd av inflationen – det kommer fler möjliga portföljer på marknaden som vi kan förvärva och ta över. Så det återstår att se hur det makroekonomiska läget kommer att påverka vår industri.
Vad är din främsta framtidsspaning inom HR?
Vi behöver förenkla våra processer och säkerställa att de adderar värde och stöttar affären och gör livet enklare för chefer och medarbetare. Hos oss har vi implementerat ett ramverk med ett tydligt produktägarskap för våra strategiska HR processer där Agile och LEAN är viktiga komponenter för att nå vår vision. En annan viktig komponent vi arbetar med är data, och då inte bara historisk, utan också framåtriktad för att skapa förutsättningar för ett bättre beslutsfattande.
Vi fokuserar också mycket på ledarskap och kultur, bl a så genomför vi nu ett omfattande ledarutvecklingsprogram i hela företaget med fokus på vårt syfte (purpose) och vilken roll var och en kan spela för att vi ska nå våra ambitioner. Vilken roll vi som företag vill spela i samhället är viktigt att kunna förklara för både nya och blivande medarbetare. Skälet till att vi gör detta är för att kunna bedriva vår verksamhet ännu mer framgångsrikt, att skapa en kultur av gemenskap och samarbete i företaget (bryta silos) och för att skapa högre engagemang bland våra ledare och medarbetare.
En ytterligare spaning handlar återigen om ”The great resignation”, vad drivs människor av? I princip alla kandidater som vi intervjuar idag är tydliga med att en förutsättning för att de skall villa jobba hos oss är att vi erbjuder flexibla arbetssätt. Det har väldigt snabbt blivit en hygienfaktor. Hur vi får till det i praktiken och hur vi balanserar individens behov och önskemål med vad som kan vara nödvändigt ur ett verksamhetsperspektiv kommer att vara en nyckelfaktor för huruvida vi kan behålla och rekrytera våra Talanger.
Vad är det som gör att du valt att vara medlem i HRMs Customer Board?
Jag har varit med ett bra tag. Dels är det ett intressant närverk med representanter från olika industrier och bolag, vilket ger nya insikter och perspektiv. Det är väldigt givande att få höra hur andra har det och vad deras utmaningar är.
Det kommer även upp intressanta ämnen på dessa möten, vilket ger ny inspiration. Det ger mig tid för reflektion, något jag kanske inte vanligtvis har. Ett tillfälle för reflektion och inspiration helt enkelt!
Vad är roligast med ditt jobb?
Det roligaste är nog att jag sitter med i företagets högsta ledning och får vara delaktig i att driva förändring och påverka framtiden. Något jag lärt mig att uppskatta mer och mer är när man får möjligheten att bygga team och hitta duktiga människor. När man levererar till affären och hittar uppskattning.
I mitt jobb ges jag också möjlighet att utveckla nya erfarenheter. Hos Lowell, som är private equity ägt, har jag lärt mig mycket om de finansiella drivkrafterna bakom företagandet. En supernyttig erfarenhet! Att dessutom ges möjlighet att bygga en bra och hälsosam kultur som bygger på samarbete och som hjälper verksamheten att bli ännu bättre, det är riktigt kul!