Vikten av att uppdatera din LinkedIn profil
Blogg Rekrytering / searchRekryteringsprocessen har förändrats i och med digitaliseringens framfart och idag är LinkedIn den självklara kanalen när man searchar kandidater. Med search menas att såväl arbetsgivare som rekryteringsföretag aktivt letar efter, och skannar av, efter presumtiva kandidater genom att söka via offentliga nätverk och informationskanaler. Om profilen ser intressant ut, blir man kontaktad för att höra om det finns intresse för aktuell ledig tjänst.
Låter rätt bekvämt eller hur – och vem vill inte bli uppvaktad för erfarenhet och kompetens?
För att du ska vara sökbar – så förutsätter det att dina uppgifter är korrekta och uppdaterade. Vissa har utförligt beskrivna profiler på sin LinkedIn både vad gäller för den nuvarande organisation personen representerar, såväl som tidigare och nuvarande arbetsuppgifter. Sådant ökar chanserna för att bli kontaktad för jobberbjudanden då mer information ger en ökad förståelse av kandidatens förmågor.
Att tänka på gällande din LinkedIn profil:
- Skriv vad du har för arbetsuppgifter, befogenheter och eventuellt personalansvar.
- Vad har du för starka sidor?
Och inte minst:
Vad är det du söker?
Vill du byta stad, jobba åt en global organisation eller ett litet privat företag? Det går t ex att välja geografisk position – ett urval som våra researchers kan använda när de letar matchande kandidater.
Ju utförligare du har beskrivit vad du söker för utvecklingsmöjligheter och arbetsuppgifter ökar dina chanser att matchas mot passande lediga tjänster.
Tips! Att man aktivt söker nytt arbete är oftast inget som man vill att ens nuvarande arbetsgivare ska få kännedom om. Men om man söker jobb aktivt så finns det en funktion på LinkedIn där man klickar i att man är öppen för nya möjligheter som endast researchers/rekryterare har tillgång till att se. En bra funktion för likväl kandidat som rekryterare.