Norrköpings kommun
Blogg Rekrytering / searchVi söker nästa Personaldirektör tillika biträdande Kommundirektör
Känslan av att bidra. Kraften att påverka.
Det händer mycket i Norrköping. Allt fler företag väljer att etablera sig här och vi växer dagligen med nya invånare. Att arbeta i Norrköpings kommun betyder att du är med och skapar välfärden. Om du tror på att dela med dig av din kunskap och ditt engagemang, då tror vi på dig. Om du vill jobba med att få andra att växa och känna sig trygga, då vill vi jobba med dig. Här skapar vi en arbetsplats, en stad och ett samhälle som håller hela vägen. För dig och för oss alla i Norrköpings kommun.
Norrköpings kommun är en av länets största arbetsgivare med drygt 11 000 medarbetare. Tillsammans med grannkommunerna arbetar vi aktivt för att stärka regionen och på så sätt vara en del av Stockholms tillväxtregion.
Vi står just nu inför stora förändringar av HR-arbetet i samband med digitalisering av processer, utveckling av smarta tjänster och självservice. Den stora uppgiften framöver är att säkerställa att kommunens verksamheter har kompetenta och engagerade medarbetare som vill jobba hos oss.
Om uppdraget
I rollen som personaldirektör tillika biträdande kommundirektör blir du en betydelsefull ambassadör för Norrköpings kommun och det är därför viktigt att du trivs med att vara i händelsernas centrum. Du har en viktig roll i kommunledningen där du utifrån ett strategiskt perspektiv driver och utvecklar HR-frågor. Till din hjälp har du personalavdelningens 4 chefer och cirka 30 medarbetare, som alla brinner för att tillsammans göra skillnad för såväl chefer som medarbetare och kommuninvånare. Som personaldirektör är du direkt underställd kommundirektören och ingår i kommunledningsgruppen.
I ditt uppdrag som biträdande kommundirektör är du både ställföreträdande och ett komplement till kommundirektören som har i uppdrag att som ”chefernas chef” ha det yttersta ansvaret för styrning och ledning av kommunstyrelsens kontor. Ansvarsfördelningen mellan dig och kommundirektören innebär att du främst kommer att ansvara för samordning av organisationens interna arbete. Du kommer även att vara engagerad i det interna kommunövergripande arbetet samt vid behov ersätta kommundirektören i arbetet gentemot kommunstyrelsen.
Är du den vi söker?
Vi söker dig som har relevant universitets- eller högskoleutbildning och flerårig erfarenhet av kvalificerat HR-arbete, kommunledningsarbete samt erfarenhet från en position med helhetsansvar. Du har stor kunskap och erfarenhet om offentlig sektor och villkoren för politiskt styrda organisationer. Vi ser att du har goda erfarenheter från arbete med fackliga organisationer samt förmågan att bygga goda relationer med media och hantera medial exponering. Du har gedigen erfarenhet av förändrings- och utvecklingsfrågor.
Du har lång erfarenhet som ledare och är en nyfiken person som inte är rädd för att prova nya metoder och arbetssätt. Du har vidare god kommunikativ förmåga, är utåtriktad och prestigelös. Genom tillit och förtroende leder du verksamheten mot tydliga gemensamma mål, du skapar engagemang och delaktighet. Du är lyhörd och genom nyfikenhet på andras perspektiv skapar du gott samarbetsklimat.
Stationeringsort
Norrköping.
Låter det intressant?
I denna rekrytering samarbetar vi med HRM Affärsutveckling. För mer information om tjänsten vänligen kontakta ansvarig rekryteringskonsult Lennart Rydén, lennart@hrmab.se, 070-355 50 56 eller researcher Amanda Norstedt, amanda@hrmab.se, 070-236 36 99.
Varmt välkommen att visa ditt intresse med CV samt personligt brev för tjänsten senast 14 juli 2019!
Vi ser fram emot din ansökan här!