Varför interim?
Blogg Interimslösningar VD och ledningAngela Rossi, Grundare & Försäljningschef
Varför heter det interim, och vad betyder det?
Interim är latin, och betyder ”tills vidare”. En interim tas oftast in som en ”tillfällig” lösning eller kompetens under tiden som man rekryterar in ordinarie person, ser över hur den nya organisationen ska designas och/eller under tiden som man driver förändringsprojekt osv..
Är det inte väldigt dyrt att ta in en interimskonsult?
Jag tänker att det är att betrakta som en affärsmässig investering som man kopplar till ett antal mätbara mål, snarare än att det är en kostnad. Fördelen med en interimskonsult är att företaget som anlitar konsulten inte behöver ta ansvar för allt vad gäller försäkringar, pensioner, arbetsgivaravgifter m m. I de flesta fall tar man också in en konsult som ligger en bra bit över den erfarenhets- och kompetensnivå som en ordinarie position hade krävt. Detta för att säkra en självgående senior person som kan tillföra mer – helt enkelt en överkapacitet.
Är det lönt att ta in en interimskonsult om det bara handlar om några månader?
Fördelen med interimer är att de oftast är seniora, erfarna och har gjort motsvarande uppdrag flera gånger tidigare. Det i sin tur innebär att de oftast ”hit the ground running” – d v s startsträckan är väldigt kort.
Vilka förutsättningar behövs för att få ut max av en investering i en interimskonsult?
Ett tydligt beskrivet uppdrag, tydliga avgränsningar, tydligt mandat och befogenheter och en uppdragsgivare som står bakom konsulten oavsett, då det ofta är fråga om förändringsinsatser som inte alltid tas emot med öppna armar av alla i organisationen.
Hur tror du att interimsmarknaden kommer se ut framåt?
Jag tror att interimsmarknaden, eller gig-ekonomin som den också kallas, bara är i sin linda i Sverige. Vi ligger under snittet i Europa och långt efter till exempel USA, där giggarna utgör mer än 35 procent av den totala arbetsmarknaden. Gig-ekonomin skapar förutsättningar för bl a snabbare omställning, flexiblare organisationsstrukturer och möjligheter att bygga projektorganisationer med exakt rätt kompetens/erfarenhet utifrån en blandning av anställda och anlitade resurser.