Vi har ställt 5 frågor till Interim HR-Manager på Mettler Toledo
Blogg VD och ledningPia Åström, HR-Manager
Vad gör Mettler Toledo?
Mettler Toledo är en ledande global tillverkare av precisionsinstrument och tjänster för användning i laboratorier och tillverkning. Dessa precisionsinstrument har en mängd olika användningsområden inom forskning och utveckling, kvalitetskontroll, produktion, logistik och återförsäljning till kunder runt om i världen.
Vad skulle du säga är de största skillnaderna mellan att vara konsult jämfört med att vara anställd?
Förutom att uppdragen har en avgränsning i tid, så är den största skillnaden att jag agerar bollplank åt kunden och är en affärskritisk resurs som besitter en djupare kompetens som inte kunden har själv. Jag utmanar kunden i nya tankesätt och förslag på lösningar som man kanske inte kan eller har möjlighet till som anställd. Då är det viktigt att kunna förmedla sin kunskap så att det skapar värde och resultat snabbt både för kundens medarbetare och dess kunder. Kunden förväntar sig leverans från dag ett.
Vad krävs för att kunna bli en bra interimskonsult tycker du?
På en övergripande nivå; man måste gilla samt ha ett genuint intresse av att träffa nya kunder och teamkonstellationer och kunna kommunicera med alla. Vidare gäller det att vara nyfiken, att lära sig och snabbt sätta sig in i och förstå kundens utmaningar, vision och affärsmål så att man kan bidra med värde löpande. På detaljnivå; att snabbt anpassa sig utifrån kundens behov och leverera skräddarsytt men också snabbt bli en del av organisationen. Det kräver en gedigen kunskap och erfarenhet. Jag måste kontinuerligt hålla mig uppdaterad inom mina expertisområden.
Vad är den största utmaningen med att jobba med HR på ett internationellt bolag?
Vid stora förändringsresor i internationella och globala företag är det en utmaning att få ihop teamarbetet över landsgränserna och inom avdelningen men också mellan avdelningar och ledningsgrupper. Kommunikationen blir mycket viktig eftersom det är olika språk och olika arbetssätt som man måste ta hänsyn till och kanske ändra på. Där spelar den digitala mognaden stor roll och här tycker jag att HR ska ligga i framkant, driva och skapa engagemang kring. Men detta är ju en del av mitt jobb så det är en rolig utmaning!
Hur håller du dig uppdaterad inom ditt område?
Genom att ha uppdrag hos olika kunder i olika branscher så skaffar jag mig en gedigen erfarenhet som jag kan dra väldigt stor nytta av i nya uppdrag. Vidare så deltar jag i olika webinarier som olika aktörer håller i, jag försöker delta i något varje vecka. Något som också är väldigt bra är att vara med i olika nätverk, både inom HR, ekonomi, marknadsföring och IT där jag kan diskutera olika frågor. Jag ser en stor vinst med att samarbeta med flera olika grupperingar av specialistkompetenser för att få input i hur jag som HR-expert kan omvandla det till affärsnytta för kunderna jag är ute hos.